vasael.ir

کد خبر: ۱۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ - 17 February 2020
آیت الله اراکی / ۲۸

فقه و فرهنگ | رسانه و عادی‌سازی هنجارها و ناهجارهای اخلاقی در جامعه

وسائل ـ آیت الله اراکی گفت: اگر فقه فرهنگ در جامعه رواج داشت و اگر رسانه‌های ما به فقه فرهنگ عمل می‌کردند در حال حاضر اخلاق جامعه ما به شکل دیگری بود. جامعه ما، جامعه متدینی در تمام دنیا است و جامعه‌ای دین‌دارتر از جامعه ما نیست.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت الله محسن اراکی در بیست فقه و فرهنگ | رسانه و عادی‌سازی هنجارها و ناهجارهای اخلاقی در جامعهو هشتمین جلسه درس خارج فقه و فرهنگ در مورد مسئول بودن رسانه ها در  فساد اخلاقی در جامعه گفت: اگر فقه فرهنگ در جامعه رواج داشت و اگر رسانه‌های ما به فقه فرهنگ عمل می‌کردند در حال حاضر اخلاق جامعه ما به شکل دیگری بود. جامعه ما، جامعه متدینی در تمام دنیا است و جامعه‌ای دین‌دارتر از جامعه ما نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: وقت حج که می‌شود همه به حج می‌روند، اگر وقت کربلا و مشهد می‌شود همه می‌روند. این‌هایی که می‌روند چه کسانی هستند؟ همین مردم کوچه و بازار هستند بعد ما از اخلاق شان هم گله داریم، خب خودتان باعث شده‌اید اخلاق شان بد می‌شود؛ مسئول اصلی فساد اخلاقی در جامعه رسانه‌ها هستند و دلیل آن هم عدم پایبندی به فقه رسانه از گروه فقه فرهنگ است. اگر پایبند باشند، بدانند و بفهمند [این مشکلات به وجود نخواهد آمد].

وی ادامه داد: اینکه در روایت آمده است «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر» این تنها مختص به بازرگانی نیست بلکه همه کارها به همین شکل است؛ آن عملی که می‌خواهید با آن زندگی کنید باید فقه آن را داشته باشید تا بتوانید به آن عمل کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ترویج عمل زشت در جامعه را منجر به عادی‌سازی آن عمل دانست و اظهار داشت: اینکه بخواهید یک گزارشی را به یک مسئول برای اصلاح بدهید، این مصداق بیان ترویجی نیست؛ بلکه این همان چیزی است که ما خلاف آن را می‌گوییم؛ اینکه بخواهید گزارش یک عمل بد را به جامعه بدهید مصداق اشاعه است.

آیت الله اراکی گفت: اینکه ترویج دهیم از آن حرف‌هایی است که شیاطین در گوش مردم می‌گویند. در حقیقت ترویج عمل زشتی در جامعه عادی‌سازی آن عمل زشت است و عمل زشت از قبح خود می‌افتد. وقتی پخش کردند فلان کَس آن‌قدر دزدید و به اینجا و آنجا و همه‌جا گفتند، آن‌وقت مسئول بانک دوم هم دزدید، فلانی دزدید؛ این‌طوری می‌شود. یک کسی کار غلطی کرده است خب بگیرید اعدامش کنید ـ البته اگر حکم اعدام دارد ـ. پخش کردن یک کار بد در جامعه کار غلطی است. اینها اساس کارها و بحث‌هایی است که ما بیان می‌کنیم.

 

خلاصه جلسه گذشته

آیت الله اراکی در جلسه گذشته ترویج رفتارهای نامشروع و آسیب زا از محرمات قطعیه شرع است و گفت: رفتاری که به جامعه آسیب می‌زند، یا خودِ رفتار مُحرمی است، -حال یا مُحِرم است فی ذاته یا مُحِرم است به شکل اضرار به جامعه- و ترویج چنین رفتاری شرعاً حرام است که ادله قرآنی و روایی بسیاری دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: از قرآن کریم همین آیه کافی است؛ خداوند متعال در سوره نور فرمود در جامعه نباید فاحشه [شیوع پیدا کند.] فاحشه یعنی چه؟ یعنی گناه و رفتار زشت. حالا بعضی‌ها گفته‌اند رفتار خیلی زشت، اما در لغت به مطلق رفتار خیلی زشت هم تفسیر شده است. در لسان العرب در معنای فاحشه چنین آمده است «و الفاحِشةُ القبيحُ من القول و الفعل‏». و ظاهراً فاحشه گفته می‌شود چون به شکلی ناهنجاری است.

وی بیان داشت: از آیه«إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ» دو فایده استفاده می‌کنیم؛ یکی اصل حرمت اشاعه فاحشه به هر طریق و به هر وسیله‌ای است؛ پس اشاعه یعنی پخش کردن، همین‌که خبرش به مردم برسد همین‌که روی سایت‌ها و در تلگرام هم بگذارند اینها از مصادیق اشاعه فاحشه است. حالا یک کسی غلطی کرده است، چیزی را دزدیده یا خیانتی کرده است یا عمل ضد اخلاقی انجام داده است، نباید آن را فاش کنند.

 

متن تقریر این جلسه را در ادامه می‌خوانید:

مقدمه

فرهنگ یک نظام ارزشی است که همه فعّالیّت‌های ارادی انسان را در برمی‌گیرد؛ مجموعه‌ای از داوری‌های ارزشیِ به هم پیوسته و متکامل درباره کلیه رفتارهای انسانیِ انسان که مجموعه ساختاری هماهنگ و واحدی را شکل می‌دهند.

از سویی فرهنگ خاستگاه رفتارهای ارادی انسانیِ فردی و اجتماعی است و لذا هرگونه تغییر در رفتارهای فردی و اجتماعی، دگرگونی در نظام فرهنگی را می‌طلبد و نیز هرگونه تغییر در نظام فرهنگی، دگرگونی در شیوه‌های رفتار انسانی را به دنبال دارد به همین جهت بررسی این نظام اجتماعی از منظر فقه و معارف اهل بیت علیهم السلام ضروری به نظر می‌رسد. در این سلسله دروس آیت الله محسن اراکی که مکتب علمی نجف و قم را توأماً درک کرده است، به بررسی این مهم می‌پردازد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ عَلی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الطَّیبِینَ الطّاهِرِین

 

بررسی ادله روائی حرمت تروبج رفتارهای نامشروع

بیان شد که ترویج رفتارهای نامشروع و آسیب‌زا که نوعی از بیان ترویجی است از مُحَرمات قطعیه شرعی است؛ یعنی یک رفتاری که به جامعه آسیب می‌زند، خود رفتار مُحرمی است، -حال یا مُحِرم است فی ذاته یا مُحِرم است به شکل اضرار به جامعه- و ترویج چنین رفتاری شرعاً حرام است که ادله قرآنی و روایی بسیاری دارد.

علاوه بر آیه: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏» که شرح آن در جلسه قبل بیان شد، روایاتی نیز وارد شده است. البته بعضی از این روایات مصادیق اشاعه فاحشه را بیان می‌کنند و بعضی از روایات هم درباره کل اشاعه فاحشه است.

روایت اول به این شکل است، مرحوم شیخ کلینی درکتاب کافی روایات می‌کند: «سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِي يَبْلُغُنِي عَنْهُ الشَّيْ‏ءُ الَّذِي أَكْرَهُهُ فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُنْكِرُ ذَلِكَ وَ قَدْ أَخْبَرَنِي عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ فَقَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَكَ قَوْلًا فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ لَا تُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ فَتَكُونَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ.»

به حضرت عرض می‌کند که از بعضی برادران مؤمن چیز بدی به گوش می‌رسم که یک کاری بدی کرده‌اند. از آن‌ها سؤال می‌کنم که آیا چنین کاری کرده‌ای اما او انکار می‌کند درحالی‌که خبر این عمل زشت را کسانی به من داده‌اند که همه ثقه هستند. قوم ثقات هم به این معناست که لااقل بینه هستند و از بینه کمتر نیستند؛ یعنی با اینکه بینه ثقه اینجا قائم است [او می‌گوید که انجام نداده‌ام.]

حضرت چه می‌فرماید: نه‌تنها گوش خود را تکذیب کن و اگر هم دیدی و راهی بر حمل صحت بود هم حمل بر صحت کن. اگر پنجاه نفر قسم بخورند و بگویند که ما قسم می‌خوریم این شخص این کار زشت را انجام داده است اما خودش گفت و الله من این کار را نکرده‌ام، اگر خودش گفت او را تصدیق کن و همه این پنجاه نفر را تکذیب کن.

شاهد حرف ما اینجاست: «لَا تُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ بِهِ» هیچ کاری، هیچ قولی، هیچ فعلی از او به این سو و آن سو پخش نکن. اگر پخشش موجب عیب و منقصتی در او می‌شود، اگر آبرویش را بریزد، اگر شأن او را در بین مردم پایین بیاورد [این کار را نکند و] چیزی که آبرویش را بریزد نگوید.

 

کسی که عمل زشتی را ترویج کند، مانند انجام دهنده آن است

روایت دیگر را هم مرحوم شیخ کلینی به سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند. این روایت عام است و مخصوص به خصوص نقل و ذکر و اذاعه به عیوب به مؤمن نیست. امام صادق علیه السلام فرمود: «عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْ‏ءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ.»

کسی که عمل زشتی را ترویج کند، مثل انجام دهنده آن عمل زشت است. خب چون عمل زشت، حرام است لذا ترویج هم، حرام خواهد شد. این «كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا» ظاهراً این تشبیه همان تشبیه به لحاظ حکم است؛ یعنی همان‌طوری که مبتدی این عمل مستحق عقاب است و فعل حرام انجام می‌دهد و مرتکب حرام می‌شود اذاعه و اشاعه عمل هم همین حکم را دارد.

کسی که ترویج و پخش کند فاحشه‌ای؛ مثل کسی است که ابتداً این کار را خودش انجام داده است. این «كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا» یک اشعاری دارد که این اذاعه منشأ انتشار این عمل می‌شود. آن‌وقت مبتدی این عمل کیست؟ اوست: «كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا» اولین کسی که از او یاد می‌گیرد و این عمل را انجام می‌دهد. چگونه اولین کسی است که آن عمل را انجام می‌دهد با اینکه ممکن است خودش آن عمل را انجام ندهد و فقط اذاعه کند؟!

یک عمل زشتی را کسی انجام داده است اما آن را در تلگرام یا در فضای مجازی بگذارد. خودش یک عملی‌ که انجام نداده است اما وقتی او این عمل زشت را پخش کرد و مرتکب اول که این عمل را انجام داد؛ حکمش؛ حکم آن‌کسی است که این عمل را انجام داده است. خب این عام است؛ در هر فاحشه‌ای در هر عمل زشتی، این روایت جاری است.

روایت دیگری باز به همین مضمون وارد شده است. مرحوم صدوق هم روایتی به همین مضمون از رسول اکرم صلی‌الله محمد و آله و سلم روایت کرده است؛ روایت به این شکل است: «وَ رَوَاهُ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ مِثْلَهُ وَ بِإِسْنَادٍ تَقَدَّمَ فِي عِيَادَةِ الْمَرِيضِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ مَنْ سَمِعَ فَاحِشَةً فَأَفْشَاهَا كَانَ كَمَنْ أَتَاهَا وَ مَنْ سَمِعَ خَيْراً فَأَفْشَاهُ كَانَ كَمَنْ عَمِلَهُ.»

کسی که عمل زشتی را بشنود و آنچه را که شنیده است در بین جامعه پخش کند، حکمش همانند کسی است که آن عمل زشت را انجام داده است. «وَ مَنْ سَمِعَ خَيْراً فَأَفْشَاهُ كَانَ كَمَنْ عَمِلَهُ» این بخش دوم مطلوب بحث قبلی ماست که بحث ترویج عمل خیر است؛ کسی هم که عمل خیری را ترویج کند ثواب انجام آن عمل را به او خواهند داد.

 

ترویج عمل زشت در جامعه منجر به عادی‌سازی آن عمل می‌شود

البته اینکه بخواهید یک گزارشی را به یک مسئول برای اصلاح بدهید، این مصداق بیان ترویجی نیست؛ بلکه این همان چیزی است که ما خلاف آن را می‌گوییم؛ اینکه بخواهید گزارش یک عمل بد را به جامعه بدهید مصداق اشاعه است.

اینکه ترویج دهیم از آن حرف‌هایی است که شیاطین در گوش مردم می‌گویند. در حقیقت ترویج عمل زشتی در جامعه عادی‌سازی آن عمل زشت است و عمل زشت از قبح خود می‌افتد. وقتی پخش کردند فلان کَس آن‌قدر دزدید و به اینجا و آنجا و همه‌جا گفتند، آن‌وقت مسئول بانک دوم هم دزدید، فلانی دزدید؛ این‌طوری می‌شود. یک کسی کار غلطی کرده است خب بگیرید اعدامش کنید -البته اگر حکم اعدام دارد-. پخش کردن یک کار بد در جامعه کار غلطی است. این‌ها اساس کارها و بحث‌هایی است که ما بیان می‌کنیم.

 

مسئول اصلی فساد اخلاقی در جامعه رسانه‌ها هستند

اگر فقه فرهنگ در جامعه رواج داشت و اگر رسانه‌های ما به فقه فرهنگ عمل می‌کردند در حال حاضر اخلاق جامعه ما به شکل دیگری بود. جامعه ما، جامعه متدینی در تمام دنیا است و جامعه‌ای دین‌دارتر از جامعه ما نیست. وقت حج که می‌شود همه به حج می‌روند، اگر وقت کربلا و مشهد می‌شود همه می‌روند. این‌هایی که می‌روند چه کسانی هستند؟

همین مردم کوچه و بازار هستند بعد ما از اخلاقشان هم گله داریم، خب خودتان باعث شده‌اید اخلاقشان بد می‌شود؛ مسئول اصلی فساد اخلاقی در جامعه رسانه‌ها هستند و دلیل آن هم عدم پایبندی به فقه رسانه از گروه فقه فرهنگ است.

اگر پایبند باشند، بدانند و بفهمند [این مشکلات به وجود نخواهد آمد]. اینکه در روایت آمده است: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر» این تنها مختص به بازرگانی نیست بلکه همه کارها به همین شکل است؛ آن عملی که می‌خواهید با آن زندگی کنید باید فقه آن را داشته باشید تا بتوانید به آن عمل کنید./905/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰